onsdag 17 juni 2009

Par i skjortor







Fyndade detta underbara tyget (påslakanet) på Rödakorset nu i veckan för 20:- Underbart tänkte jag o såg massor med möjligheter.
Började igår med 2 st skjortor till pojkarna...
Insåg efter ett tag att den största (strl 2 år) kommer min stora lilla kille drunkna i.
Så provade storleken 1 år (som den minsta tröjan var i) och den passade jättebra på honom. Insåg med detta att den kommer vara för stor till min minsta kille.
Så det blev helt enkelt att rita ut ett helt nytt mönster och sy en till tröja i mindre storlek.
Den stora skjortan ligger nu och värmer byrålådan och väntar på att bli ivuxen.
Med andra ord blev det 3 skjortor, men bara 2 som används.

Gjorde lite ändringar här och där.
Tex. så satt jag mudd i ärmsluten, då jag hatar att tröjorna åker ned för händerna hela tiden.

Pojkarna vart så gulliga i dem, och de gör sig inte rättvisa på bilderna tycker jag.
Tänkte att de ska ha dessa nu i midsommar, tillsammans med varsina jeans med fickor som matchar skjortorna. Dessa byxor hoppas jag kunna tillverka nu i kväll.
Mönster
Børnetøj du selv kan sy 0-4 år av Elsebeth Gynther, fast ganska mycket egna ändringar blev det.

Matrial
Påslakan från Rödakorset =) samt mudd från Skroten

Maskin
Overlock Husqvarna huskylock s15, samt Singer Confidence 7467

Övrigt
Inte mycket att säga. Jag blev överlag nöjd med dem.


2 kommentarer:

jenny sa...

Jättefina skjortor! Underbart tyg. Kul att hitta din blogg, fin fina grejer.
-jenny-

Anna, Tvillingtand sa...

Fina gossar i fina tröjor =)